čtvrtek 9. července 2020

Koncept pro systematické řízení rizik

Řízení rizik je důležitou součástí moderní podnikové kultury. Každá obchodní organizace by měla věnovat pozornost rizikům, která jsou přirozenou součástí obchodních a finančních procesů. Tato rizika mohou mít v jistých situacích velký vliv na chod organizace, protože reprezentují veličiny, které změní plány, ambice či obchodní výsledky.  Míra pozornosti, kterou korporace či firma věnuje řízení rizik odráží vyspělost organizace, protože to znamená, že takový komerční subjekt se řídí zásadami udržitelnosti podnikání a je připraven na různorodé krize, které mohou nastat.

V rámci firem existují různorodá rizika, která jsou většinou opomíjena do doby, než jejich dopad negativně ovlivní průběh výrobního cyklu (opožděná dodávka materiálů či neuhrazené závazky dodavateli) nebo administrativního řízení (vystavení objednávky na nepotřebné zboží či služby) či dokonce finanční reporting (chybějící nezaúčtované závazky nebo nesoulad Hlavní knihy s bankovními výpisy). Je proto důležité, aby se každá firma, které to myslí s řízením rizik vážně začala fungovat na procesním základě. To mimo jiné znamená, že budou ustanoveny role procesních vlastníků, kteří na základě svých expertních znalostí  určí možná rizika ve svěřeném procesu. Tato rizika musí být stručně charakterizována na základě jejich popisu. Nemá cenu se zpočátku zabývat podrobnou definicí rizik, jejich výpočtem dopadu na finančí hospodaření nebo jejich důsledným rozdělováním na  zbytková či přirozená. Nejdůležitější je si rizika uvědomovat a následně identifikovat.

Řízení rizik je postupný a nikdy nekončící proces, který musí být sladěn s ostatními strategickými prioritami organizace. Toto sladění vyžaduje i jistou formu nezávislosti,objektivity doplněné kvalitními pracovníky oddělení řízení rizik. V tomto kontextu je řízení rizik chápáno jako strukturovaný přístup k popsaným či existujícím rizikům. Celý proces řízení rizik má za úkol napomáhat managementu společnosti identifikovat, analyzovat a umenšovat zranitelná místa uvnitř organizace a tím zvyšovat její efektivnost a prosperitu.

Výhody strukturovaného přístupu k řízení rizik je mnoho. K těm nejpodstatnějším patří růst hodnoty organizace jako důsledku lepší organizace práce, ochrana aktiv díky zavedené příslušnáých interních kontrol, zlepšení administrativních a řídících procesů. Mezi zásady, které nesmíme při zavádění systematického řízení rizik patří celofiremní přístup, konzistence a cyklické testování implementovaných opatření  včetně interních kontrol. V rámci zavádění systematického přístupu k řízení rizik je třeba si uvědomit, že se jedná o aktivitu, která bude mít pozitivní ohlas u externích auditorů, kteří jí budou chápat jako snahu organizace o vylepšení a zmodernizování.

Obsazení klíčových rolí pro správu a řízení rizik je třeba promyslet s ohledem na dlouhodobou perspektivu a udržitelnost tohoto záměru. V ideálním případě je nutno angažovat kvalifikované odborníky s prokazatelnou praxí v oblasti řízení rizik. Tito lidé budou mít rozhodující vliv nejen na sestavení rizikového katalogu, ale i na podobu a funkčnost interních kontrol, které budou ovlivňovat plynulost chodu zakázek, zpracování finančních reportů či řízení skladového hospodaření. Proto je důležité aby celý útvar řízeí rizik byl nadřazen standardní organizační struktuře a získal si respekt svou schopností komunikovat srozumitelně o rizicích a jejich možném dopadu s jednotlivými procesními vlastníky.

Řízení rizik je poslední oblastí, kam všeobecná regulace zasahuje nejméně a proto nabízí možnost kreativního zpracování vhodných řešení uzpůsobených na míru danému subjektu. Nebojte se využít této velké příležitosti učinit obchodní organizace lepší, stablilnější a odolnější vůči jakýmkoliv ekonomických otřesům.

Žádné komentáře:

Okomentovat

O ceně a hodnotě

Na základě účetních pravidel, která se používají pro stanovení hodnoty majetku, jsme schopni přesně vypočítat hodnotu nemovitých a movitých ...